25 Ağustos 2010 Çarşamba

Uğur Dündar-Hakan Gündüz

Ormanların D'lisi
yangınların düşmanıyız




Röportaj: Gülbahar KARAKUŞ

Radyo D, yaz aylarında artış gösteren orman yangınları konusunda toplumun duyarlılığını artırmak amacıyla bir sosyal sorumluluk projesi başlattı. "Ormanların D'lisi, Yangınların Düşmanıyız" sloganıyla hayata geçen projeye usta gazeteci Uğur Dündar ve DJ Hakan Gündüz öncülük ediyor. Kampanyanın detaylarını ikiliden öğrendik.


Uğur Dündar:
Ormanlarımız cayır
cayır yakılıyor
Sizi araştırmacı gazeteciliğinizin yanı sıra halkın faydası için çabalayan yönünüzle de tanıdığım için bu projede yer almanıza hiç şaşırmadım...
- Yaklaşık üç yıldır, Hakan Gündüz'ün hafta içi her sabah Radyo D'de yayınlanan programına katılıyorum. Programda günün gazetelerine yansıyan haberleri değerlendiriyoruz. Radyo D yönetimi, yaz başında böyle bir sosyal sorumluluk projesini hayata geçirmeyi düşündü ve bunun için en uygun isimlerin ben ve Hakan olduğumuza karar verdi. Radyo D Genel Müdürü Sezgin Onat bana böyle bir teklifle geldiğinde, memnuniyetle kabul ettim.
Bugüne kadar orman yangınlarına engel olabilmek adına birtakım çalışmalar yapıldı, ancak yangınlar hâlâ sürüyor. Siz bu projeyle bu konuda ne kadar etkili olabileceğinize inanıyorsunuz?
- Radyo D'deki program çok etkili. Aldığımız geri dönüşler, programın çok sevildiğini gösteriyor. Ayrıca insanlar bizim sözlerimizin samimiyetle söylendiğine, topluma yarar sağlayacağına inanıyorlar. Mesela tavuk gribi paniği yaşanırken, insanlara tavuk eti yemelerini tavsiye etmiştim. Bana güvendiler ve tavuk satışlarında artış yaşandı. Dar gelirli vatandaşlarımızın en ucuz protein kaynağı olan tavuktan mahrum kalmamalarını amaçlamıştım. O kampanya başarıyla sonuçlandı. Şimdi de bu kampanyanın başarılı olması için çabalıyoruz.
Orman yangınlarının temel sebebi bilinçsizlik mi sizce?
- Geçen gün helikopterle Ankara üzerinde bir tur attım. Ankara ve çevresinin süratle çölleştiğini gördüm. Eğer önlem almazsak, Ankara yakında bir çöl şehri olacak. Ormanları koruyamıyoruz. Yapı ve arazi yağmacıları sürekli olarak kemiriyor. Bilinçsizlik ve yer açma uğruna ormanlarımız cayır cayır yakılıyor. Vicdan sahibi, ülkesini seven, çocuklarına güzel bir coğrafya bırakmak isteyen herkes bu konuda sorumluluk almalı.
Bu projede kendinize bir hedef koydunuz mu, "Şu kadar kişiye ulaşırız, bu kadar ormanın yanmasını önleriz" gibi?
- Bu yaz 100 hektarlık bir alanı kurtarabilirsek kârdır diye düşünüyorum. Aslında bir ağacı bile kurtarsak çok önemli bir misyonu başarmış oluruz. Halk bilinçlenmeli, ormanlık alanlarda sorumsuzca ateş yakmaktan vazgeçmeli, ormanlık alana yakın bölgelerde anız yakılmamalı, rant avcılarının, arazi yağmacılarının girişimlerine şiddetle karşı çıkılmalı, hatta bu kişiler ihbar edilmeli. Siyasetçiler de yağmalara geçit vermemeli. Mesela 2B Projesi'nin yasalaşması, ormanlık alan vasfını kaybetmiş arazilerin bir anlamda imara açılması demek. 2B'ye yeşil ışık yakmak, bu ülkeye yapılabilecek en büyük kötülük. Bu konularda insanları uyarabilirsek, projemizin çok etkili olacağına inanıyorum.
Ormanların korunması konusunda çok hassasınız. Bunun özel bir nedeni var mı?
- Ben İstanbul'un orman havasını teneffüs ederek büyüdüm. Örneğin Sultanbeyli'de çok güzel ormanlar vardı. Arazi yağmacıları ormanları yavaş yavaş kemirdi, bugün o ağaçların olduğu yerde taş yığınları var. Eğer biz böylesine duyarsız davranırsak, bugün yeşil alan olarak gördüğümüz o avuç içi kadar bölgeler de taşlaşacak.

-----

Hakan Gündüz:
Türkiye günden
güne çölleşiyor
Siz "Ormanların D'lisi" projesine nasıl bir katkıda bulunuyorsunuz?
- Ben işin trajikomik taraflarına bakıyorum, çünkü bazı şeylerin komedi unsurlarıyla daha iyi anlatıldığına inanıyorum.
Bu projenin sizin için önemi nedir?
- Giriştiğimiz proje çok önemli, çünkü orman yangınları ülkenin kanayan yaralarından biri. Türkiye günden güne çölleşiyor. Bunun sebebi ise toplumun bu konudaki bilinçsizliği. Orman yangınlarının sebebi biz insanlarız.
Hedefiniz ne?
- Proje, orman yangınlarının mevsimi bitene kadar, yani insanların ormanlık alana girip piknik yapmaları bitene kadar ve halk bilinçlenene kadar devam edecek. İki-üç ağaç kurtarmamız bile çok önemli.
Ben sizi dinleyenlerin zaten bilinçli insanlar olduğunu düşünüyorum. Peki onların dışında kalan kitleye nasıl ulaşacaksınız?
- Ben bir düşünceyi bir kişiye ulaştırıyorsam, o da çevresine yayıyor ve bahsettiğiniz kişilerin bunları görmemesi imkânsız hale geliyor diye düşünüyorum.
Son olarak eklemek istediğiniz bir mesajınız var mı?
- Bu bir sosyal sorumluk projesi olduğu için rakip kuruluşları da yardıma çağırıyoruz. Diğer radyo kanalları da bu projeden bahsederek bize destek olabilirler.


NELER YAPIYORLAR?
Radyo D'nin "Ormanların D'lisi, Yangınların Düşmanıyız" sloganıyla başlattığı kampanyanın amacı, toplumun orman yangınlarına daha da duyarlı olmasını sağlamak. Hafta içi her gün Radyo D'de program yapan DJ Hakan Gündüz ve Uğur Dündar, bu konuda bilinçlendirici açıklamalar yapıyor. Yayında ayrıca sık sık "Alo 177" yangın ihbar hattı anons ediliyor. Görsel ve işitsel medyada yayınlanan reklam filmleri ve afişlerle de konuya dikkat çekiliyor.

------
PROJE ŞİMDİDEN
AMACINA ULAŞTI
"Selam kanka, dün akşam otobüsle evime dönerken, Kavacık-Tepeüstü istikametindeki o güzelim ormanlığın içerisinde bir duman gördüm. Aklıma sen ve Radyo D'nin başlattığı sorumluluk projesi geldi ve hemen Alo 177'yi arayıp, durumu haber verdim. O kadar kısa bir süre içerisinde müdahale edilmiş ki, otobüsten indikten sonra tekrar aradığımda bana teşekkür ettiler. Yangın ormanda değilmiş ama ormana sıçramasına çok az kalmış..." Bu mesaj, geçtiğimiz gün Hakan Gündüz'e bir dinleyicisi tarafından gönderilmiş. Mesajdan da anlaşıldığı üzere, proje şimdiden amacına ulaşmaya başlamış!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder